Barne- og ungdomsgruppa

Barne- og ungdomsgruppa i Nanset IF Sykkel består av omlag 50 gutter og jenter i alderen 6- 18år. Det er et tilrettelagt treningstilbud for MTB.

Nanset tilbyr aktivitet og trening til alle fra 6 år (fra året man begynner på skolen) helt opp til junior nivå.

Vi prøver å legge opp trening og aktiviteter for å tilfredstille både de som vil satse og de som er med for aktivitetens skyld.

Barnegruppa på treninger er delt i 5 grupper.

Gruppe1:

Fra 6 år. Nybegynner og litt øvet. Krever terrengsykkel. Støttehjul er ikke tillatt.

Lek og morro på sykkel. Kom å prøv! Sykkel er gøy!

(NB: For å kunne gjennomføre en forsvarlig økt, er vi avhengig av at en foresatt/ voksenperson følger rytteren. Evt. avtale med en annen foresatt som sykler med gruppa)

Gruppe 2: 

Fra 7 år. Litt øvet og øvet. Krever litt mer sykkeltekniske ferdigheter enn i gruppe 1.

Lek og morro med mer fart og spenning. Øvelser og aktiviteter for å bedre sykkelteknikk, styrke og kondisjon. Fokus på ferdigheter.

Gruppe 3:

Fra 9-10 år. Øvede. Krever gode sykkelferdigheter og en viss utholdenhet.

Morro med stor fart på stier og grus. Vekt på tekniske øvelser med litt fokus på konkurranse.

Gruppe 4:

Fra 11-12år. Øvede. Krever gode sykkelferdigheter og utholdenhet.

Morro med stor fart på stier og grus. Vekt på tekniske øvelser med litt fokus på konkurranse.

Gruppe 5:

Fra 12 år. Satsningsgruppe. Høyt nivå. Gruppe for de som vil konkurrere og bli bedre på sykkelen. Krever god sykkelteknikk og god kondisjon. Fokus på ferdigheter, trening og konkurranse.

Treningsalder har mye å si for aktivitet i gruppene og utøverne deles ikke inn etter årsklasser. "Fra alder" pr. gruppe er "veiledende". Trenerteamet vil flytte rundt på utøverne slik at de kommer i den gruppa som passer dem best. Det er viktig at nivå i gruppe 5 er jevnt for å få mest mulig ut av treningen for de som satser.

 

  • Alle må ha godkjent hjelm. Også foresatte som er med.
  • En stor fordel med hansker
  • Husk vannflaske
  • Alle må ha med en egen sykkelslange på trening og ritt